Santiago de Compostela-O Sisto, 19,1 km

9 mei 2023 - O Sisto, Spanje

We liepen door de oude stad naar ons hotel. Het was inmiddels stikdonker. Hier en daar was nog een bar open, verder was er weinig volk op straat. In de trein zagen we wel mensen met beschelpte rugzakken, die eerder uitstapten om de laatste kilometers naar SdeC te lopen. Als je honderd km loopt, krijg je een diploma. Vlakbij t hotel was een bar, stampvol met studenten en wandelaars. Toen we daar even later nog wat dronken, was er naast ons een vrouw met een snerpende Spaanse rrrr die dwars door je trommelvlies ging! Zelfs even verderop vulde ze mijn hoofd, wat in combinatie met de lange treinreis ervoor zorgde dat ik pas om vijf uur in slaap viel.

Vanochtend waren we dus niet heel vroeg op, maar het was nog lekker fris buiten. De stad rondom de kathedraal vulde zich met hele en halve pelgrims, sommigen hinkend of met een vermoeide loop, andere uitgelaten omdat ze waren aangekomen. Een soort Zaanse Schans van pelgrims, zal ik maar zeggen.
Wij haalden ons stempelpaspoort voor de weg naar Lissabon, als we daar zijn, zien we wel weer verder. We hebben de beroemde kathedraal gezien, met het enorme wierookvat dat heen en weer geslingerd wordt op hoogtijdagen en daarna zijn we op pad gegaan. Zelfs op deze zogenaamd rustiger Camino Portugues komen we honderden wandelaars tegen (die stuk voor stuk ‘buen camino!’ roepen). Het zal wel langzamerhand minder worden en als we straks langs de kust lopen, over zo’n honderd km, zullen we er wel niet veel meer zien.

We hebben echt verrukkelijk gelopen vandaag. Heerlijk weer, niet te warm, nergens last van, prachtige omgeving. We zijn weer onderweg.