Aljezur - Arrifana, 14 km

10 juni 2023 - Arrifana, Portugal

Na ampel beraad toch ook vandaag maar gekozen voor het binnenland. We verwachtten weer een zeer relaxte wandeling zoals gisteren, maar daar kwamen we bedrogen mee uit.
Om te beginnen moesten we echt steil omhoog en het hield daarna niet op. Duke of York, no less! Dus het was weliswaar niet heel lang, maar wel behoorlijk vermoeiend. Vanmorgen kwamen we door een heel vakantiedorp, dat blijkbaar nooit helemaal is afgemaakt. In een huis brandde een lampje, verder stond alles leeg. Prachtige plek, schitterend uitzicht, maar niemand om ervan te genieten. We horen dat er veel woningnood is in Portugal, maar we zien erg veel lege huizen, gek toch? Het landschap wordt steeds mediterraner, met velden vol rozemarijn en thijm, die heerlijk geuren in de zon.

We zijn nu in Arrifana, een dorp dat alleen maar bestaat omdat er surfers zijn. Alles is splinternieuw. Er zijn terrasjes en restaurants, maar geen enkele winkel. Iedereen loopt met een surfboard rond. Grappig om zo ‘van buiten’ naar binnen te kijken, als wandelaar naar andere toeristen. Wij lopen alleen voorbij. Nog drie dagen.