Bilbao-Santiago de Compostela

8 mei 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Bilbao is een prachtige stad en het was fijn dat onze trein pas om 1215 vertrok. Zo hadden we tijd om de oude kathedraal te bezoeken en daar wat beloofde kaarsjes te branden. Daarna nog naar de overdekte markthal. Twee verdiepingen met kaas, fruit, vlees, vis en cafés met allerhande tapas. De oude straatjes herbergen grappige winkels, authentieke cafés en Marianne vond er een prettig zittende en zeer betaalbare bh (sujetador).
Koen had me al verteld dat het openbaar vervoer hier uitstekend is. Dat blijkt ook te kloppen. Stipt op tijd vertrokken uit Bilbao richting Miranda de Ebro. Schitterende reis door de bergen. We moesten vooral stijgen, dus hard ging het niet, maar daardoor konden we des te meer genieten van het uitzicht. In Miranda ging de trein naar Santiago een half uur te laat, maar deze trein heeft een bar. Dat helpt. Zeker als je bedenkt dat deze rit bijna 8 uur duurt. So far so good. Heerlijk land, aardige mensen en super leuk om het beetje Spaans dat ik geleerd heb in de praktijk te brengen.
20.50. Iets te vroeg gejuicht. Probleempje op het spoor en we moeten een stuk met de bus. En nu maar hopen dat we Santiago de C nog bereiken. Never a dull moment.

Toegegeven: waar de trein stopte, stonden bussen klaar. We houden hoop.

En terecht. Er waren twee bussen en die van ons (die voor reizigers naar Santiago) sloeg een treinstation over en daardoor hebben we per saldo vrijwel de hele vertraging waarmee we de reis in Miranda begonnen ingelopen. Koen had gelijk. Het OV is uitstekend. Nog een half uur, en we zijn in Santiago.