Porto Covo - Vila Nova de Milfontes 21km

5 juni 2023 - Vila Nova de Milfontes, Portugal

Met 20 km was het vandaag eigenlijk een bescheiden afstand, maar mijn hemel, wat een zware tocht. Van die 20 km gingen er 16 door mul zand. Op en neer, eindeloos op en neer en eindeloos door mul zand. Een aanslag op voeten, kuiten en onwaarschijnlijk vermoeiend. Maar ook: wat een uitzichten en halverwege zelfs een ooievaarsnest op een rots in zee. Vlakbij, maar onbereikbaar voor ons en dus ook voor andere beesten die dol zijn op kleine ooievaars. Heel bijzonder. We hebben deze reis al veel ooievaars gezien, maar nog nooit in zee.
Gisteravond zaten veel restaurants al vol, maar we vonden er een waar nog veel plek was. Het zag er niet uit als iets bijzonders of hips, maar het was helemaal raak. Ze spraken weinig Engels, maar met mijn Spaans en Mariannes Portugees en handen en voeten kwamen we er prima uit. Ik vroeg naar een vis die op de kaart stond. ‘Kom maar mee’, zei de kelnerin. Ze toonde de beschikbare verse vis en ik zag wel dat mijn vis veel te groot was voor één persoon. Andere vis aangewezen en die werd toen voor me gebakken. Zalig. Marianne at een vegetarische versie van pasta met groenten. Verrassend genoeg kregen we dit keer een eenpersoons portie. Dat zijn we niet zo gewend, maar het is wel fijn dat je ook een keer je bordje leeg kunt eten. En met wijn, bier, toetje en koffie toe, moet je dan toch bijna 27 euro afrekenen. Niet per persoon, maar voor ons samen. Dat is ook hier best goedkoop, maar het moet gezegd: Portugal is heel betaalbaar als vakantieland. De mensen zijn doorgaans vriendelijk en gastvrij en het eten is vaak echt heel lekker. Je begrijpt: het bevalt ons prima hier!

1. Marja en Nico:
    5 juni 2023