Sines - Porto Covo, 18,5 km

4 juni 2023 - Porto Covo, Portugal

Ik had me een beetje verkeken op de afstanden die we zouden lopen.  Gemiddeld 23 km per dag, dacht ik, dan halen we die 800 km in ruim vijf weken. Want een week voor het reizen hebben we wel nodig en Gerbrand moet echt na zes weken terug zijn. Maar zo ging het dus niet, deze keer. We zijn heel voorzichtig begonnen, afstandjes om in te lopen, niet meer dan 20 km…en elke dag waren we moe. Het duurde echt ruim twee weken voordat we voelden dat het beter ging, dat we sterker werden. Ik heb echt zo’n kramp in mijn benen gehad! Vandaar de rustdagjes en nog eens een rustdagje…Dat had grote voordelen, we hebben nu echt heel veel gezien in bv Vigo, Porto en Coïmbra, maar ja, die dagen moesten natuurlijk worden ingehaald. En dat ging Jammergenoeg niet lopend.

We zijn gisteren dus vanaf Santarém met de trein naar Lissabon gereisd en van daaraf met de bus naar Sines. Daar kwamen we weer in een totaal andere wereld terecht! De Alentejo is een uitgestrekt natuurgebied. Een pad door de duinen is echt een ploeterpad door het zand, maar gelukkig lopen we ook vaak over de rotsen of over het strand. We moeten ons hier aan de ‘voorgeschreven’ afstanden houden, anders heb je geen slaapplaats. Wel waren er vandaag strandtenten voor koffie en lunch. Even niet opgelet, toch twee tosti’s besteld. Stom, genoeg voor een weeshuis, echt reuzentosti’s!

Zo’n kilometer voor het dorp kwamen we bij een idyllisch naturistenstrandje tussen de rotsen, waar we lekker hebben gezwommen. Het water was nu heel goed te doen! Ik geloof dat de kliffen wel steeds hoger worden, het uitzicht steeds spectaculairder. Ben benieuwd!

1. Huub:
    5 juni 2023
    Ik heb bewondering voor jullie, hoor. Echte diehards. Jullie hanteren ook andere maatstaven dan veel andere mensen, denk ik: ‘rustig inlopen met stukjes van 20 km…!’ Nou ja…! Veel wandelplezier toegewenst en groetjes van het Alkmaarfront.