Cotas - Ansião, 17 km

28 mei 2023 - Ansião, Portugal

We hadden het natuurlijk wel gezien op de weer-app, maar ik was toch een beetje verbaasd toen we vanmorgen de luiken open deden: het hoosde! Voor het eerst deze vakantie serieus regen, de héle dag. Gisteren viel het allemaal nog mee. Het was veel warmer dan verwacht en er was zelfs de hele dag n klein beetje zon, dus we hebben echt gezwommen in het zoutwaterzwembad bij het luxe huisje dat we voor onze extra rustdag hadden gehuurd.

Maar vandaag moesten we weer voort. Lekker eerst voor de helft door het bos, toen voornamelijk over kleine weggetjes. Natuurlijk werden we kleddernat, maar er was geen wind en het was niet heel koud. De pelgrimsroutes lopen elkaar hier nogal voor de voeten. Behalve de verschillende Santiago-wegen zijn er ook de camino naar Fatima en natuurlijk gewoon de maps.me. Even niet opletten en je zit op de verkeerde. Het lastige was dat we niet zo vaak wilden kijken, vanwege de regen en we daarom maar de Fatimabordjes volgden. Totdat we in de gaten kregen dat dat wel erg óm was…

Tegen twaalf uur kwamen we in een plaats waar het net markt was geweest. Gelukkig was er daardoor ook een café open, waar heel veel mannen hun net verworven inkomsten stonden te verdrinken. Flessen wijn gingen van hand tot hand, bier, cognac of alles tegelijk, er was echt niemand die koffie dronk, behalve wij dan. Maar goed, even droog, even warm.

In Ansião hing een schoonmaakster uit het raam van het hotel. We konden er niet in, want we hadden geen code. En dat betekende volgens haar dat we niet hadden betaald en dus hadden wij geen reservering. Een buurvrouw schoot te hulp, we konden laten zien dat we wel geboekt hadden. Nou vooruit, we mochten naar binnen als we de schoonmaakster cash betaalden. Verder is er volgens mij niemand in dit hotel…

1. Olga:
    28 mei 2023
    Joepie! Regenpak aan 😃. Dus die gaat niet ongebruikt terug mee naar huis. Niet voor niets aan t meesjouwen. En nu mag die weer onder in de tas. Afgevinkt.
  2. Marianne en Gerbrand:
    Gelukkig maar, want regenbroek bleek he-le-maal gaar! Was ik even vergeten…Jack slaat trouwens ook best door aan de mouwen
  3. Martien:
    28 mei 2023
    Grappig. ‘Computer says no’ heb je overal 😉. Fijn dat het toch nog kon worden opgelost
  4. Olga:
    Eerste prullenbak is dan de beste bestemming. Hoppake
  5. Marianne en Gerbrand:
    28 mei 2023
    Hm, jaja, beer en huid verkopen enzo…
  6. Olga:
    Wanneer ie je niet droog houdt is door de warme regen nat worden veel lekkerder dan zo’n plakpak. Maar hé, wat jij wil hè 👌🏻
  7. Angelien:
    28 mei 2023
    ‘Verder is er volgens mij niemand in dit hotel…’