Coïmbra-Zambujal-Cotas 10km

26 mei 2023 - Cotas, Portugal

Coïmbra is mooi, maar het was wel een beetje druk. We zaten er net in de week van de jaarlijkse universiteitsfeesten. En die gingen kennelijk ´s nachts op straat door. We sliepen in een piepklein, maar heel fijn appartementje, maar heel stil was het dus niet. En een echte rustdag werd het ook niet. Je wilt toch van alles zien en dat was ook allemaal de moeite waard. Zoals de eeuwenoude bieb van de universiteit, de kapel van de universiteit en de botanische tuinen. En altijd fijn: de Décathlon. Ik had een paar sokken moeten weggooien omdat de gaten erin vielen. Nu heerlijke nieuwe sokken. En mijn korte broek had ik ooit gekocht toen ik nog zo’ n 15kg zwaarder was. Ik hoop die maat nooit meer nodig te hebben. De nieuwe korte broek is vele maten kleiner en van een lichtere stof.
´s Avonds nog een fado-concert meegemaakt. Allemaal erg leuk en de moeite waard. Maar van veel uitrusten kwam het dus niet. Daarom met de Bolt (=Portugese Über) naar Zambujal gereden en daar vandaan nog 9km gewandeld naar onze stek voor vandaag en morgen. Hier ´s nachts geen zingende scholieren en studenten. Hier hoor je helemaal niks. En als de ramen open zijn, hoor je alleen de vogels. Het wordt nog een strijd om te besluiten hier ooit weer weg te gaan. Met stip de mooiste plek dit jaar en  in de top drie aller tijden

1. André Buitenhuis:
    26 mei 2023
    Wat een mooi land, Portugal
  2. Marianne en Gerbrand:
    26 mei 2023
    En dat is het, maar het is ook een wonderlijke combinatie van troosteloos vervallen huizen, stuitend lelijke nieuwbouw en prachtige monumenten. En mooie natuur, die vaak niet, maar soms wel totaal vervuild raakt. Wij kunnen er geen touw aan vastknopen. Evenmin als aan de taal.