Dag 5: Träporten - Lombäcken stuga, 17,5 km

21 juli 2022 - Lombäcken, Zweden

Uiteindelijk komt alles goed, natuurlijk. Het was eigenlijk een prima slaapplek, de lasagne was veel te veel, maar met verse salade en ik heb ‘s avonds lekker Wallander gekeken op m’n telefoon, zodat ik die prachtige huizen die we tegenkomen, ook aan de binnenkant kon zien. Gisteren zagen we ze relatief veel: heel oude huizen, met een veranda met schitterend houtsnijwerk. Denk Villa Kakelbont of van die houten huizen met n schommelstoel op de porch in het zuiden van de VS. Overigens hangt bij heel veel huizen een Zweedse vlag uit, vaak gecombineerd met een Oekraïense. Niet alleen een hobby van Tommy dus. (Die laatste zette trouwens ongevraagd onze foto op Facebook;een onaangename verrassing!) Daardoor lijkt de oorlog soms toch weer dichtbij.

Omdat we vandaag een soort rustdag hadden, gingen we pas om kwart voor tien weg. Beetje dom misschien, want de temperatuur liep al snel op. Niet zo warm als in Nederland, maar echt veeeel te warm om in het bos te lopen. En ja, vandaag was er de hele dag bos. Bij St. Olavsbron- een afgedekt groot gat in de grond waar water in staat- konden we met een plastic (!) bekertje koel water scheppen. We ontmoeten daar weer de twee Finse stellen, die we al n paar dagen in de verschillende pizzeria’s hebben zien zitten. Dit was hun laatste dag, ze lopen ieder jaar een kleine week. Met veel te veel bagage op hun rug!

Nu zitten we in n stuga zonder stroom, zonder gas, zonder stromend water, maar verder supergezellig!

1. Corrine:
    21 juli 2022
    Wij hebben ook altijd de Zweedse vlag buiten hangen. Dan weet je dat er iemand thuis is en je op de fika kunt komen. Enne, gas hebben ze niet in Zweden…..
    Har det jätte roligt!