Weer thuis

15 augustus 2022 - Westzaan, Nederland

De terugreis was langer dan we dachten, maar gek genoeg viel het wel mee qua ongemak. Eerst een treinreis van 4 uur naar Lillehammer. Daar overstappen op een bus die in 2,5 uur naar Oslo rijdt. Na de onwaarschijnlijke stilte van stadjes zoals Trondheim is Oslo wel een enorme wereldstad. We vallen met onze neus in de boter. De schitterende Oslo Opera is altijd al een gebouw dat veel volk trekt, maar nu helemaal. Pal naast het gebouw staat een duikplank waar mensen (die ervoor geoefend hebben) vanaf duiken. De duikplank is zo hoog als het gebouw en zo lijkt het alsof men van het dak duikt. Spectaculair.
Wij konden daar niet te lang bij stilstaan. We moesten de bus halen naar Kristiansand. Tussendoor nog een biertje en wat eten en dan 4,5 uur in de bus. Eenmaal in Kristiansand waren we gaar. Het hotel was een tikje scharrig. Douche in bad (altijd beetje eng) en een inrichting die 30 jaar geleden al gedateerd was, maar aardige mensen. We kregen een groot glas met ijsklontjes mee naar de kamer. Handig voor de dikke enkel van Marianne. Volgende ochtend nog wat gewandeld, voor zover mogelijk en om 14.00 uur op de boot naar Eemshaven. Geen geweldige overtocht, maar ook niet slecht. Het eten was in het buffetrestaurant zelfs verrassend goed en met een eigen hut(je) met eigen sanitair was het wel uit te houden. Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Eerst bijna een uur naar Groningen en dan nog ruim drie uur naar huis. Al met al bijna drie dagen onderweg. Het is gelukt om deze reis zonder vliegtuig te doen, maar dat vergde wel erg veel tijd.
Balans: 525 km gelopen, 7.000 m geklommen. Eén keer echt lekker gegeten bij een B&B en één keer in een restaurant. Kosten relatief hoog. Een biertje kost in een cafe al gauw zo’n 11 euro en zelfs in de winkel is een speciaalbiertje zomaar meer dan 6 euro. Een brood voor 7,5 euro levert geen volksopstand op, maar bij ons toch wel wat gefronste wenkbrauwen.
Was het de moeite waard? Jazeker. We hebben heel veel moois gezien en we zijn heel veel aardige, gastvrije en bijzondere mensen tegengekomen. We hebben, afgezien van die blessure van Marianne fijn gelopen en we hebben veel conditie opgedaan. Alle kleren passen weer en we voelen ons moe, maar best voldaan. Zouden we het nog een keer doen? Absoluut, maar in een ander land, met horeca onderweg, met goed eten, met paden in plaats van wegen, maar wel met deze prachtige uitzichten graag. Op naar de volgende.

1. Marja en Kees:
    15 augustus 2022
    Welkom thuis! Dank voor jullie mooie verhalen
  2. Muriël:
    Leuk, welkom thuis!
  3. Paul:
    15 augustus 2022
    Wat fijn, dank voor jullie prachtige verhalen die we elkaar elke avond hier voor gelezen hebben. ‘ Dertig jaar geleden al gedateerd ‘
    Dat is lachen. En nog zo wat.
    Misschien volgend jaar rond Lago di Como lopen, heb je alles, mooi weer, vergezichten en cucino Italiano! Grappa toe…
  4. Marianne Buitenhuis:
    Dat klinkt geweldig. Moet het geen 40 graden zijn 😉
  5. Adelbert & Boukje:
    15 augustus 2022
    Goedewelkom beiden. Bedankt voor jullie mooie en soms hilarische verhalen. Onze bewondering is groot.
  6. Jan Schoen:
    15 augustus 2022
    Dank jullie wel. Met deze wandelverhalen en foto’s konden wij onze vakantie rustig annuleren. Dit was meer dan genoeg.
  7. Marianne Buitenhuis:
    😘😘
  8. Marja en Nico:
    15 augustus 2022
    Geweldig gedaan hoor. Hopen dat de blessure van Marianne weer snel herstelt. Wij hebben jullie avonturen met plezier gevolgd. Tip voor de volgende: Engeland is nog steeds geweldig en wij vonden de prijzen nogal meevallen.
  9. Marianne Buitenhuis:
    16 augustus 2022
    Doen we de volgende keer.
  10. Rutger van Dijk:
    Welkom thuis
  11. Marianne Buitenhuis:
    Dank en tot snel
  12. Angelien:
    15 augustus 2022
    Welkom thuis lieve broer en schus, petje af hoor! Dan is het southwest coastpath toch een stuk relaxter met een pub (en best goed pubfood) op iedere 15 km minstens.
  13. Marianne Buitenhuis:
    16 augustus 2022
    Ja, dat is tot nu toe het mooiste wat we ooit gedaan hebben. Helemaal eens. Bovendien: Goed bier, lekkere verse vis, onwaarschijnlijk mooi uitzicht en goed te betalen. Waar wachten we op?
  14. Sytze vdL:
    16 augustus 2022
    Tijd voor een. nabeschouwing met een betaalbaar biertje!
  15. Marianne Buitenhuis:
    16 augustus 2022
    Ja, goed idee! Zeg maar waar en wanneer