Dag 24 Ersgard - Folden 16,2 km

9 augustus 2022 - Malvik, Noorwegen

Ersgard was een geweldige plek  om aan te komen. Een oude boerderij, beetje zoals die grote vierkante boerderijen die je in Limburg aantreft. Aan vier kanten een gebouw en een grote binnenplaats, in dit geval is de binnenplaats van gras en er staat een grote boom. We konden een biertje krijgen, uiteraard tegen Noorse prijzen (€10 voor een biertje), maar toch fijn. De eigenaresse vertelde dat ze zelf een verjaardagsetentje zouden hebben en ze vroeg of wij het goed vonden als we om zes uur zouden eten. Dan zouden we hetzelfde eten als zij, maar dan een uurtje eerder. Dat van die 18.00 uur klopte. Maar vermoedelijk was het toch niet dezelfde maaltijd die zij even later hadden. We kregen (nu al voor de derde keer) pelgrimssoep. Wortel, vlees, aardappel (in dit geval vervangen door een of ander graan), uien, bouillonblokje. Best lekker, maar dan als voorgerecht. Dat is hier niet het geval. Hier is het gewoon wat je te eten krijgt.  En iedere eigenaar van een hut denkt heel origineel te zijn met deze maaltijd. Dineke vertelde dat ze dit al vijf keer heeft gegeten. En vanavond krijgt ze het denk ik weer. We hadden een soort appartementje. Slaapkamertje, badkamer, eetkeukentje. Heel gezellig en smaakvol, maar op de een of andere manier toch niet een plek om nog eens naartoe te gaan. Geeft niks. Lekker geslapen, goed ontbijt en op loopafstand van een station. Dat loopafstand bleek voor Marianne net haalbaar en na een treinritje naar het volgende station konden we de klim naar Folden beginnen. Klimmen (en dalen) gaat  eigenlijk prima. Gewoon wandelen op een rechte weg is echt een probleem. Volgens Paul gaat het misschien om een peesontsteking en moeten we dat wandelen eigenlijk niet meer doen. Hoe langer we hiermee doorgaan, hoe langer het herstel duurt. Morgen laten we ons dus naar een station brengen, zodat we vlak voor Trondheim kunnen uitstappen om dan de laatste kilometers nog te lopen naar de kathedraal waar de Olav, waar ons pad naar genoemd is, begraven ligt. De beste man had, nadat hij koning van Noorwegen was geworden, moeten vluchten voor de veel sterkere koning van Denemarken. Op enig moment, nl in 1030, besloot hij met een groepje soldaten naar Noorwegen te gaan om weer aan de macht te komen. Hij haalde het tot Stiklestad en daar sneuvelde hij. Daarop hebben zijn mannen zijn lijk naar Trondheim gebracht om hem daar te begraven. Onze tocht volgt min of meer de route die hij heeft afgelegd. Maar toen lag er natuurlijk nog geen asfalt. Dat was een voordeel. Een nadeel was dat hij onderweg sneefde. Hij heeft dus niks kunnen zien van de vergezichten vanaf Stiklestad. Na Folden gaat de route via Vikhammer naar Trondheim. Dat doen wij dus met de trein. De B&B in Folden wordt gerund door een Noor en een Nederlandse.  Zij wil ons morgen wegbrengen. Onderweg even langs de grote waterval en dan naar het station van Hommelvik. Heerlijk. In Trondheim hebben we een goed hotel geboekt. In de stad zijn stadsfietsen, zoals je die ook vindt in Parijs en Londen. We gaan ons daar vast goed vermaken.

1. Muriël:
    Goed opgelost!
  2. Alice:
    9 augustus 2022
    Evengoed mooi daar! Niet ook onderweg een dokter opgezocht of iemand in die richting? Lijkt mij ook leuk daar te fietsen.
  3. Marianne Buitenhuis:
    9 augustus 2022
    Ik heb Paul het geluid laten horen dat mijn voet maakt 😏 Rust, zegt hij. En ja, dat wist ik natuurlijk wel..
  4. Alice:
    9 augustus 2022
    Ah jakkes, het geluid...maar goed, duidelijk dan
  5. Marianne Buitenhuis:
    Krik krak, krik krak
  6. Angelien:
    9 augustus 2022
    Mooi verhaal. En alles zit erin: spanning, romantiek, slecht eten😉 en een goede afloop, nl een luxe hotel na de laatste km’s zelf lopen. Wij hopen dat je snel herstelt, Marianne, beterschap!
  7. Marianne Buitenhuis:
    Dank je wel!
  8. Lies:
    10 augustus 2022
    Met bewondering aan de rand van het zwembad in Zuid-Frankrijk jullie zwoegverhalen meegelezen. Oh, wat moeten die biertjes na afloop steeds heerlijk gesmaakt hebben. Petje af voor jullie prestatie! Nu lekker bijkomen. Neem af en toe vooral nog zo'n lekker biertje. En nog een. Marianne, goed herstel gewenst!
  9. Marianne Buitenhuis:
    10 augustus 2022
    Bewondering is niet nodig, maar het was soms wel uitdagend. Nu is het vooral fijn dat we niks hoeven. En dat we eindelijk weer eens echt lekker kunnen eten