Dag 18 Sul - Vuku 25,6km

3 augustus 2022 - Vuku, Noorwegen

Net voor de bui binnen. Althans, bijna. Alweer een dag met voornamelijk asfalt, waarvan 7.5km langs een vrij drukke weg, maar ook een mooi gedeelte langs een oude weg. Mooi om te zien hoe die lang geleden is gebouwd langs het water. Je ziet wel dat dat met de hand is gedaan. Indrukwekkend. Het landschap is echt heel anders dan in Zweden. Vooral naaldbos, rotspartijen en veel waterstromen er tussendoor met watervallen, beekjes en een wat bredere rivier. Beetje Zuid Frankrijk.
De hut in Sul was luxe. Goede douche, opgemaakte bedden (die niet kraakten), warme maaltijd, ontbijt, lunchpakket. Het gezelschap van pelgrims groeit langzaam, maar we laten gelijk ook mensen achter. Gisteren ontmoetten we Thomas en Anne uit Nuenen. We hadden hun naam al meerdere keren zien staan in allerlei pelgrimsboeken. Zij nemen nu even een rustdag, want Anne heeft een akelige blaar die eerst behandeld moet worden.
Anne en Anders uit Gothenburg lopen normaal gesproken heel langzaam. Dat blijkt door Anders te komen. Hij was veel te moe en liet zich naar Vuku rijden. Dat gaf Anne de mogelijkheid om de volle 25,6km zonder rusten af te leggen. Dineke uit Breda loopt in haar eentje. We lopen nog samen op tot in Stiklestad, maar daar blijft zij een dagje langer. Bovendien hebben wij besloten de buitenroute te nemen. De binnenroute (die vrijwel iedereen neemt) gaat door donkere bossen waar je vrijwel geen winkels tegenkomt. De buitenroute gaat langs zee en doet meerdere dorpen aan. Bovendien winnen we een dag. Betekent wel een oversteek tussen een schiereiland en het vasteland (best kostbaar) maar dat hadden we er wel voor over. Daarna pakken we het gewone pad weer op en dan zijn we als het goed is volgende week donderdag in Trondheim. Daar hebben we dan vrijdag een rommeldagje en zaterdag met de bus naar Kristiansand. Dat is wel een bezoeking vrees ik maar zondag vertrekt daar de boot naar Eemshaven en dat is natuurlijk weer heel luxe. Maar eerst nog acht dagen lopen. Dat spreekt.

1. Marja en Nico:
    3 augustus 2022
    Jammer van de weg. De rest ziet er prachtig uit!
  2. Marianne Buitenhuis:
    3 augustus 2022
    Ja het is zeker heel mooi, maar voor je voeten is het moordend.
  3. Jan Schoen:
    3 augustus 2022
    Met al dat asfalt volgende keer skeelers meenemen?
  4. Marianne Buitenhuis:
    3 augustus 2022
    Ja goed idee. Kan ik alsnog leren schaatsen
  5. Angelien:
    3 augustus 2022
    Heb je nog geen asfaltuitslag op je onderbenen?
  6. Marianne Buitenhuis:
    Gelukkig niet
  7. Huub:
    3 augustus 2022
    Mooi verslag en dito foto’s. In Trondheim natuurlijk wel even de kathedraal bezoeken al is het alleen maar om de genade Gods af te smeken ivm het het asfalt. Jullie lijken je door dat asfalt op de brede weg te bevinden, maar, gezien jullie lijden, zal het wel de smalle weg zijn. En dat is goed. Die leidt jullie vast naar de hemel. Mooie voortzetting.
  8. Marianne Buitenhuis:
    3 augustus 2022
    Tja, dat hele idee dat het pas telt als je geleden hebt is wijdverspreid maar ik zie zo’n wandeling niet als straf of wedstrijd maar gewoon als een manier om je vakantie door te brengen.