Laatste dingetjes voor vertrek

5 mei 2023 - Westzaan, Nederland

Eindelijk! Morgen gaan we weg! José komt op poes Enzo en het huis passen, voor de Zuidervermaning blijkt toch weer nog net niet alles geregeld, Gerbrand heeft de laatste offerte de deur uit gedaan. Morgenochtend brengt José ons naar het station, waar we de trein naar Parijs nemen. Ik hoop lekker lunchen daar en vervolgens naar Hendaye aan de Frans-Spaanse grens.

Zo'n Interrailpas blijkt nog helemaal niet zo handig. Als je in Spanje en Portugal wilt reizen, kun je geen plaats reserveren vanuit Nederland-en dat is wel verplicht! Alleen daar aan het station, of 72 uur van tevoren telefonisch, maar ze hebben eigenlijk alleen Spaanssprekende medewerkers....Gelukkig kan Gerband door Duolingo inmiddels al redelijk een Spaans gesprekje voeren, dus we kwamen wel iets verder, maar...jammer, er was geen plek meer in een trein richting Santiago de Compostela. We hopen daar nu maandagavond aan te komen, dus we kunnen dan dinsdag beginnen aan onze nieuwe voettocht naar Cabo de São Vicente!