Moledo - Viana do Castelo, 22,4 km

17 mei 2023 - Viana do Castelo, Portugal

Zwaar vond ik het, vandaag. Dat kwam aan een kant doordat de flessen wijn hier veel te goedkoop zijn (en doordat de gezellige Franssprekende kokkin, die goddelijke mosselen en andere schelpen had gemaakt, een praatje kwam maken), maar ook doordat het net even warmer was vandaag, wolkenloos met veel wind. Voeg daarbij nog de gewoonte hier om de boulevards fonkelwit te maken. Kortom, ik was dolblij dat Gerbrand mij restaurant Pescador binnen stuurde om ongeveer half drie, hoewel we nog maar 22 km hadden gelopen.

Ok, even over het eten dan. Inmiddels zijn we erachter dat je één halve portie moet bestellen met één salade. Samen. Je krijgt dan gewoon twee borden en je deelt alles met z’n tweeën. Half flesje wijn erbij en een grote fles prikwater, twee toetjes en koffie en dat is dan €38,-. ‘S avonds bestel je iets te drinken en daar krijg je meestal ook iets te eten bij. Anders bestel je nog een hapje. Aan een diner komen wij sowieso niet toe, want tegen de tijd dat ze dat serveren, slapen wij allang!

Vandaag hebben we kilometers gemaakt. Veel rechte paden, vaak langs het strand of door de duinen er vlak achter. Daar liggen soms kilometers houten vlonders, ws om het natuurgebied te beschermen. De zee (Atlantische Oceaan!) is nog te koud om te zwemmen. Er wordt wel gesurft, maar die mensen hebben een pak aan. De prachtige stranden zijn wit…en leeg.