Dag 1: Sundsvall-Matfors 24km

17 juli 2022 - Matfors, Zweden

Echt, ik had n dump verwacht bij onze eerste overnachting: Het was zo’n honderd euro goedkoper dan het kleinste kamertje in de rest van Sundsvall. Maar na een schitterende treinreis kwamen we in Sundsvall in een geweldig appartement terecht, van Marcus, die 22 jaar in Italië had gewoond en ons dus, na n rondje langs de geldautomaat, ook nog eens naar volgens hem de beste pizzeria bracht. Dik tevreden dus, ook al was die pizza veel te veel voor ons.

En vanmorgen begon onze eerste dag op de St. Olavsleden. In Selänger, het oorspronkelijke beginpunt (de haven lag in het jaar 1038 daar) probeerden we een pelgrimspaspoort aan te schaffen. Tot onze schrik was het spiksplinternieuwe pelgrimscentrum dicht. Het mocht niet open tot de kerk uit was (!), maar gelukkig konden we toch stiekem naar de wc en het paspoort kopen. Blijkbaar worden er hordes pelgrims verwacht, die allemaal St.Olavs-multimeuk willen kopen; het centrum is enorm!

Halverwege Matfors kwamen we langs Sigrid en Tommy, die van pelgrims hun hobby hebben gemaakt: Sigrid zorgt voor thee en boterhammen en Tommy houdt de statistieken bij: waar kom je vandaan, wat is je eindpunt, slaap je in n tent en nog zo wat vragen. Daarna moesten we op de foto met een Nederlandse vlag in onze handen en met als achtergrond de Oekraïense vlag (Tommy’s tweede hobby). Schalks vertelde hij dat hij vorige week een Rus voor die vlag had gezet. ‘Nou, die keek wel even gek!’ We sliepen in het Folkanshus, een buurthuis dat net n spiksplinternieuw onderkomen voor pelgrims in gebruik heeft genomen. We konden er koken, douchen, slapen. We hadden het hele huis voor onszelf.

1. Alexandra:
    17 juli 2022
    hahaha smeerkaas. Geniet van jullie reis, leuk om te lezen en de foto's te bekijken.
  2. Hans Wolff:
    18 juli 2022
    Heerlijk die verhalen!
    Mooie reis en hopelijk veel leuke ontmoetingen. Dan kunnen wij ook meegenieten