Azinhaga - Santarem 24km

2 juni 2023 - Santarém, Portugal

Dit was voor ons eigenlijk de laatste dag van de Caminho Portugues. Die loopt van Lissabon naar Santiago de Compostela en we hebben het grootste deel van die tocht gelopen, maar dan 459,5 km in omgekeerde richting. Best een eind lopen dus.
En vandaag was weer prachtig. Een vrijwel vlakke wandeling over brede paden langs akkers en door wijnvelden. Halverwege de dag een heuvel over met bovenop de heuvel een cafe. Mooi op tijd voor koffie en sinaasappelcake. Aan het eind een stevige klim naar ons hotel in Santarem. En wat voor een hotel! Dit is een gerenoveerd en gerestaureerd gebouw, deels uit de tijd van de Moren en deels uit de tijd van de Romeinen en deels uit de tijd van de Tempeliers. Alles stijlvol gedaan met veel mooie meubels, kunst, heerlijke kamers met bedden van 2.20 x 2.50, een enorme inloopdouche met regendouche. Alle moderne luxe in een klassiek decor.
De bar is zeer goed voorzien . Geen Portugese prijzen hier helaas, maar who cares. We sluiten een schitterende tocht af tenslotte.
Morgen naar Sines voor de wandeling naar Sagres. Tien dagen langs de kust van de Algarve. Als het goed is, (en we hoorden het gisteren van een Frans echtpaar) hebben we daarmee het mooiste deel voor het laatst bewaard. Iets om naar uit te kijken dus.
Maar nu eerst even de stad zien, dan nog zwemmen in het mooie zwembad van het hotel en vanavond dan eindelijk een keertje port drinken. Daar waren we nog steeds niet aan toegekomen. Een super afsluiting van de pelgrimage. Op naar een fijne wandelvakantie.

1. Angelien:
    2 juni 2023
    Wandelen langs de kust of wandelen langs de kust, wat is het verschil?
    Weer mooie plaatjes vandaag!
  2. Marianne Buitenhuis:
    2 juni 2023
    Dat we tot nu toe nauwelijks langs de kust liepen en bovendien dat een pelgrimage toch weer anders is dan een ‘gewone’ wandelvakantie 😉😘
  3. Marijke:
    3 juni 2023
    Hi Marianne wat ontzettend leuk om mee te lezen! In 2017 hebben mijn man en ik jullie wandeltocht gefietst tot Lissabon.
    Veel plezier nog!
    Groetjes Marijke
  4. Alexandra:
    3 juni 2023
    Indrukwekkend, wij doen jullie het niet na, lopend dan bedoel ik. Misschien ooit op de fiets. Geniet van de laatste tien dagen!
  5. Marianne Buitenhuis:
    3 juni 2023
    Op de fiets lijkt me ook geen sinecure!
  6. Alice:
    3 juni 2023
    Gefeliciteerd!! Wat goed gedaan weer!
  7. Marja en Nico:
    4 juni 2023
    Jullie gaan als een speer! Veel afwisseling zeg. Is er een goede verbinding naar de zuidkust?
  8. Marianne Buitenhuis:
    4 juni 2023
    Ja, eerst de boemel van Santarem naar Lissabon Oriente. De volgende boemel naar Lissabon Sete Rios en vandaar de bus naar Sines. Dat was gisteren. En daar vandaan nog 7,5km lopen naar het begin van de wandeling. Dat was vandaag.