Albergaria a Velha - Agueda-Coimbra, 16,3 km

24 mei 2023 - Coimbra, Portugal

Grappig, zo’n dag met allemaal verschillende indrukken. We hadden niet best geslapen op n keihard bed in een piepklein studiootje, dus we stonden op met pijnlijk stijve spieren. Maar buiten scheen de zon, de overburen hadden koffie en broodjes, dus we gingen welgemoed op pad.
Eerst een stuk echte camino, lekker door het bos, met af en toe een tegenligger en op precies het goede moment een cafeetje. Op een bepaald moment moesten we kiezen: 1,6 km langs de drukke weg of een omweg en dan de oude brug over de rivier Rio Vouga. Google maps liet een gewone brug zien, maps.me een onderbroken brug. Toch maar de veilige optie gekozen, langs de weg over een van die eindeloze, superhoge viaducten die we hier veel zien. En gelukkig, we zagen van daar af dat de middelste twee pijlers van de oude brug blijkbaar bij een van de laatste overstromingen waren weggespoeld! Op internet zag ik dat het bijna iedere winter raak is. Vreselijk als je de beelden ziet van dit gebied, dat dan helemaal onder water staat. Klimaatverandering is hier duidelijk ook een ding. Alles is kurk- en kurkdroog; daar helpen die kleine buitjes van vandaag helemaal niets tegen.

Daarna meer door dorpjes, waar we een broodmagere oude Franse pelgrim tegenkwamen met een karretje. Hij wilde Gerbrands telefoonnummer, want hij was zijn portemonnee met €300 verloren en wie weet, vonden wij die terug. Maar ja, al ver voor Agueda boog ons pad af om naar het station te lopen, dus er was weinig kans op dat wij hem zouden vinden…

Vanaf Agueda gingen we, samen met allemaal leerlingen op weg naar huis, met de trein naar Coïmbra, waar we een mooi appartementje in de oude stad hebben. Hier blijven twee nachten. Kleren wassen, stad bekijken, blaren (tussen tenen van twee voeten) laten herstellen en uitrusten!

1. Angelien:
    24 mei 2023