Quinta da Cortiça - Tomar, 26,4 km

30 mei 2023 - Tomar, Portugal

Er was een wasmachine, ja, en een droger. Alleen de laatste draaide wel, maar droogde niet. Dus na drie uur gaven we het maar op en hingen we de was weer verspreid door de kamer. Het meisje van de hostal vond dat we drie rondes droger moesten betalen, maar dat vonden we echt te gortig voor kletsnatte kleren.
Het regende de hele nacht en onze kleren moesten we vanmorgen dus vochtig aantrekken. Regenpak erover, want het begon alweer te regenen toen we vertrokken.
Toen namen we een verkeerde beslissing. We moesten kiezen tussen de eerste 2,7 km langs de weg of een alternatieve route van MAPS.ME over paden door het natuurgebied. Nou, we kozen het laatste natuurlijk!
In het begin ging alles goed. Mooie paadjes, beetje stenig, maar goed te doen. Het was inmiddels droog geworden. Op een bepaald moment werd het pad smaller en dan moet je altijd opletten. Het kan zijn dat je een schapenpad volgt en dat kan zomaar stoppen. Met je telefoon in je hand lopen, is dus het veiligst. Op de kaart zagen we dat we in een lus om een riviertje heen moesten. De struiken werden nu steeds dichter. Meidoorn, bramen en planten met heel lange slierten, alles druipend van de regen van afgelopen nacht. Op het eind van de lus was het struikgewas nagenoeg ondoordringbaar geworden. Ons bekroop de zorg dat we 1. Echt niet meer terug konden en 2. Dat die kleine grijze overstekende schim best eens een everzwijn geweest kon zijn, gezien de omgewoelde grond…en hadden die niet nu ongeveer jongen? 🤔😅

Lang verhaal kort, na nog een kilometer door de struiken en door de droge rivier werd het pad langzaam breder. Weer een paar kilometer verder konden we eindelijk even zitten en kon ik mijn rechterschoen leeggieten, droog maken en kon ik n droge sok aantrekken. Even later kwamen we zelfs op een steeds bredere asfaltweg, waar we zo’n 14,15 km op verder moesten!

De laatste vijf km waren gelukkig weer een fijn pad, eerst door het bos en toen langs een rivier. We zijn nu in Tomar, een oude Tempelierstad en gaan zo op zoek naar een goede wasserette. En een zeer welverdiend biertje!

1. Marja en Kees:
    30 mei 2023
    Wat een verhaal weer, pfff. Wij zeggen prooooost!!!
  2. Marianne Buitenhuis:
    🍻 🍻