Eerste week - Gerbrand

27 april 2017 - Amsterdam, Nederland

Tweede dag eerste blaar. De compeed was een goede gift, maar bleek helaas niet succesvol. Einde van de dag was de blaar flink gegroeid. Dus compeed eraf en doorprikken. En hopen dat het morgen beter gaat. De zondagsrust van gisteren heeft plaatsgemaakt voor de hondenuitlaatservices in het Amsterdamse bos, het vliegtuiglawaai in Aalsmeer en de auto's van de a9.  En we moeten gewoon ook wennen aan het gewicht van de rugzak.

Ons tweede gastadres is van vrienden op de fiets. Een moeder en haar dochter. De moeder is 80 en heeft zowel een slechte knie als een slechte heup. De dochter heeft met een tochtje op een sneeuwscooter in  Lapland haar arm gebroken en ook haar pols, en wel op zeven plaatsen. Wat best een prestatie is, leek me. Ze slikt letters in en dat maakt het ook wel een prestatie om haar te verstaan. Geeft je wel het idee dat je al heel  ver weg bent, maar we zijn vlakbij Amsterdam.

Nee, dan ons eerste gastgezin. Marijn, de jongste zoon, had de typemachine van zijn overgrootmoeder ontdekt. Hij schrijft op wat hij hoort: tekstflarden en wat er verder in zijn hoofd opkomt. Levert bijzondere poëzie op, zonder een letter in te slikken.

Vannacht werd Marianne wakker van de kou. Of ik een deken wilde halen. Ik wist dat twee slaapkamers verderop een dekbed lag. Ik wist niet dat de dochter des huizes (met ingeslikte medeklinkers en al) daaronder lag te slapen. Toen ik aan het dekbed begon te trekken, schrok ze gillend wakker. Na mijn ,'sorry sorry sorry' heb ik een deken gepakt van een ander bed.

Belt Sasja: 'Oma, ik mis je nog niet, maar je moet meer filmpjes uploaden'.

Derde dag en de blaar is bijna over. Vandaag vier seizoenen per uur. Bij Papenveer fout gelopen. Drie kilometer om. Wel prachtig, maar een beetje ver voor één dag. Aan het eind van de dag nog een keertje verkeerd gelopen. Alles bij elkaar 29 km. En natuurlijk nog 1,6km om heen en weer te lopen naar het restaurant. Maar dat was zonder rugzak en het eten was erg goed, dus dat was de omweg meer dan waard. Vanwege de wat langere wandeling gisteren, kunnen we vandaag wat rustig aan doen. Iets minder dan 20km om bij de volgende pleisterplaats te komen. Hopelijk zijn pleisters niet meer nodig dan. Mijn blaar lijkt wel over. Mooi genezen tijdens de wandeling gisteren. Goed dat ik ook andere zooltjes mee had. Vandaag moet de regenbroek nog aan. Het goede weer begint pas overmorgen. Geeft niks. Met regenkleding blijf je toch wel droog en tussendoor schijnt de zon vaak. Heerlijk wandelweer eigenlijk.

Ons derde gastgezin (vrienden op de fiets) is een prachtige, enigszins eclectisch verbouwde boerderij. Veel kunst (van onze gastvrouw) en leuke verhalen (ook van de gastvrouw).

Bodegraven naar Haastrecht gaat via de Reeuwijkse plassen. Prachtig om te wandelen. Verder niks over schrijven: zelf gaan kijken en lopen is het beste. We kwamen aan bij Haastrecht, of liever bij Oudewater. Daar hebben we ook gegeten. De b&b heeft een goede douche en een goed bed en een heel goed ontbijt en toch is het niet geweldig. Komt door de malle indeling. De wc is boven in de badkamer. Als iemand staat te douchen, kun je niet naar de wc. Bovendien hoor je in onze slaapkamer die douche en wc. En dan het lichtknopje: je moet eruit om het licht uit te kunnen doen. Beetje onhandig allemaal. Gelukkig maakte de wandeling van vandaag alles goed.

We zitten nu in Bleskensgraaf, waar we gegeten hebben in het enige restaurant hier. Gelukkig heel goed. Morgen naar Gorinchem en met de pont naar Woudrichem.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Angelien:
    30 april 2017
    Je bent gewoon verwend Gerbrand, met je lichtknopjes. Daar genieten wij nu nl. enorm van in jullie huis. Lichtknopjes everywhere.
  2. Hans:
    30 april 2017
    Dat klinkt als de juiste wandelaarsperikelen en -pleziertjes. Mooi.