Welkom op mijn reisblog!

14 april 2017

Veel mensen verklaren ons ronduit voor gek, anderen zijn jaloers of vragen zich af waarom je zoiets zou willen: lopend naar Rome. 2170 kilometer om precies te zijn, de ene voet voor de andere. Eerlijk gezegd, wij zijn er ook niet helemaal uit. Wij weten alleen uit ervaring dat zo lang achter elkaar lopen een soort meditatieve ervaring oplevert, waar je nog jaren op kunt teren. Na een paar weken denk je nergens meer aan, wordt je hoofd volkomen leeg en zijn de belangrijkste vragen: waar slapen we vannacht en, ze zullen er toch wel een biertje hebben?

We gaan met z’n tweeën, Gerbrand en ik. De mensen die zich afvragen of een huwelijk daartegen bestand is, vier maanden samen, kan ik geruststellen. Lopen doe je meestal alleen. Maar het is fijn dat er iemand is die weet wat dat betekent, met wie je dat biertje kunt drinken aan het eind van de dag, met wie je lol kunt hebben.

We kunnen de tocht in ongeveer 94 dagen doen, we zouden op mijn verjaardag (24 juli) Rome kunnen binnenwandelen. We lopen ongeveer zes, zeven uur op een dag. Maar waarschijnlijk is het leuk om nu en dan ergens even te blijven, even rond te kijken of gebruik te maken van het aanbod van verschillende vriendelijke mensen die een huisje hebben in Italië. Anderzijds, we worden weer opa en oma, ergens in juli. Dus misschien lopen we sneller door. Of gaan we tussendoor  even heen en weer.

De weg staat vast. Dat is de Via Francigena, de Franse weg naar Rome, die pelgrims al sinds de elfde eeuw lopen. Die pikken we op in Reims, want hij loopt eigenlijk van Canterbury naar Rome. Wij lopen vanuit Westzaan recht naar het zuiden via ’s-Hertogenbosch, Vessem, dan door België de Via Monastica naar Reims. Daarna Langres, Besançon, Lausanne, Martigny, Gran San Bernardo, Aosta-dal, Pavia, Pontremoli, Aulla, Lucca, San Gimignano, Siena, Orvieto, Rome. Iedere dag zien we wel waar we de volgende dag gaan slapen. In een b&b, een klooster, een parochiehuis, een pelgrimshostel of gewoon af en toe lekker in een hotel. Op onze rug zo’n acht kilo, aangevuld door water en eten.

We zullen zeker niet iedere dag schrijven, maar we zullen proberen jullie een indruk te geven van wat we meemaken.

1. Reislogger:
    5 maart 2017
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Machteld borghouts:
    11 april 2017
    Heel veel plezier en succes met de kaatste voorbereidingen
    Liefs Machteld
  3. Louis Janssen:
    Break a leg!
  4. Marijke:
    Enjoy!
  5. Hans Wolff:
    11 april 2017
    ik wens jullie een fantastische reis, met inspirerende ontmoetingen, mooie vergezichten, heerlijk eten, goede wijn en vooral veel tijd om het hoofd te laten doorwaaien.
  6. Annemieke van Galen Last:
    12 april 2017
    Geniet ervan en veel succes!
  7. Gerjan Waagen:
    14 april 2017
    Vertrekken, loslaten, openstaan, tijd en ritme voelen. Deze tocht voert je door mooie landschappen, prachtige cultuur en bijzondere ontmoetingen. Je volgt vele voetstappen, onder meer die van Gerjan en Goedele. Geniet!
  8. Alice:
    17 april 2017
    Ik ben zo trots op jullie!