Naar Kopenhagen

15 juli 2022 - Hamburg, Duitsland

Zes uur op en gelijk de lakens afgehaald. Kunnen ze nog net gewassen en opgehangen voor we vertrekken. Laatste spulletjes in de rugzak: 7.2 kg zonder water. Bijna een kilo minder dan het laatste stuk naar Rome. Heel blij met de nieuwe lichtgewicht rugzak. Hup hup naar het station. We zijn het dorp nog niet uit of Marianne realiseert zich dat ze haar pantoffels nog aan heeft. Heel comfy in de trein maar minder geschikt voor een lange wandeling. Snel terug, schoenen pakken en nog net de trein gehaald. Goddank. ICE naar Düsseldorf. Met zo’n conducteur die drie keer omroept dat we niet gaan stoppen in Arnhem. In drie talen. We stoppen daar trouwens wel. En zelfs heel lang. Volgens de conducteur is het gevaarlijk als niet iedereen op een gereserveerde stoel zit en we vertrekken niet voordat iedereen zonder reservering uitgestapt is. Dat is eigenlijk niemand van plan. Dus wachten we net zo lang tot iedereen zijn volgende trein zal missen. Vlak voor Oberhausen krijgen we de melding dat we een alternatieve route moeten nemen, opdat we op tijd in Hamburg zullen zijn voor de overstap naar Kopenhagen. Dat lukt wonderwel en in die trein zitten we nu. Heel fijn. Beetje onrustig begin, maar heel fijn dat het allemaal gelukt is. Zelfs tijd gehad voor een biertje op het station van Hamburg. Het lijkt wel vakantie.