Dag 25: Folden - Trondheim, 14,2 km

10 augustus 2022 - Trondheim, Noorwegen

Nicolette was grappig. Zij kwam in Folden tijdens haar pelgrimstocht in 2019 en zo leerde ze de eigenaar Bernt kennen. En van het een kwam het ander. Heel romantisch eigenlijk. Ze hebben nu een lat-relatie (living extremely apart together). In de zomer woont ze hier. De rest van het jaar geeft ze les in Amersfoort. Ze vertelde honderduit en het leek alsof we haar al jaren kenden. Ze nam ons vanmorgen na het ontbijt mee naar de dichtstbijzijnde waterval, waarvoor we een flink stuk eerst omhoog en toen omlaag moesten. Een schitterende waterval, waarvan je de ‘mist’ lekker op je gezicht voelde als je bij de rivier stond.

Ze bracht ons daarna naar het station, waar we het allereerste terrasje troffen dat open was, waar je echt koffie kon drinken. De trein bracht ons langs de kust naar Rotvoll, waarvandaan we nog 8,4 km moesten lopen. Mooi langs de kust, met tal van rust- en picnicbankjes, die ik ook hard nodig had. We deden er in het totaal bijna 3,5 uur over; mijn voet is nu echt op. Trondheim is n stad zonder mensen, Noorwegen is een mensenloos land. Het is echt gek om in zo’n stille grote stad te lopen. In het centrum zijn de straten van leem en gravel. Vlakbij de oude toegangsbrug zijn we op een terrasje gaan zitten om het te vieren.
Toen over de brug naar het pelgrimscentrum, waar twee mevrouwen en een heeeeel dikke kapelaan klaar zaten om ons te ontvangen. Ze hielden de statistieken bij en schreven met zorg het diploma uit. We mochten nog een speld zetten op de landkaart waar we vandaan kwamen, voor drie euro n kokertje kopen om het diploma in te doen en we kregen vier stempels en n plakplaatje in ons paspoort. Daarmee konden we gratis de kathedraal in. Die is tamelijk indrukwekkend, maar dat gaan we morgen allemaal goed bekijken.

Nu met pootje omhoog in onze prachtige hotelkamer met uitzicht op de fjord. We zijn er!

1. Angelien:
    10 augustus 2022
    Well done! Een zeer verdiend biertje!
  2. Marianne Buitenhuis:
    10 augustus 2022
    Zeker. En dat is maar goed ook met deze prijzen 😉
  3. Olga:
    Volbracht! Proficiat 🍾
    Foto van t mandarijntje gelukt?
  4. Marianne Buitenhuis:
    10 augustus 2022
    Nee, stom he? Blijkt dat je met maps.me geen foto’s kan maken. Jammer
  5. Adelbert & Boukje:
    10 augustus 2022
    Gefeliciteerd! En nu, bijna heilig verklaard, behouden thuisreis.
  6. Marianne Buitenhuis:
    10 augustus 2022
    Ja, we hebben er een brief van gekregen, dus met die heiligheid zitten we geramd.
  7. Hans Wolff:
    10 augustus 2022
    Gefeliciteerd en dank voor de mooie en ware verhalen
    En nu lekker op jullie louweren rusten
  8. Marianne Buitenhuis:
    Het was de moeite waard
  9. Alexandra:
    Doorzetters!
  10. Marja en Kees:
    Super, gefeliciteerd!
  11. Annelies Pauw:
    11 augustus 2022
    Hoera, volbracht! Geweldig. Ik heb jullie wel en wee met steeds grotere bewondering gevolgd. Echt een pelgrimstocht. Dit superhotel doet vast wonderen!
  12. Marja en Nico:
    Geweldig gedaan, kanjers!